Regnestrategier
I arbejdet med regnestrategier tager jeg udgangspunkt i to overordnede strategier.
Disse kan med fordel vises i et talværksted.
Dette kan bruges på lærerniveau, klasseniveau eller elevniveau. Regnestrategierne kan bruges til alle fire regningsarter.
Skille/Samle
Skille/samle (kært barn har mange navne) tager udgangspunkt i visuelle repræsentationer og evt. positiosnssytemet. (skille/samle, skille/fjerne, skille/doble, skille/dele)
Man skiller tallene ad i passende portioner, f.eks. i 1'ere og 10'ere.
Man samler så de portioner, der er af samme størrelse, og til sidst samler man hele resultatet.
Overskriften i talværkstedet er: Antal - hvor mange er der?
I værkstedet ligger der forskellige værktøjer som f.eks. bokse, møntform, udvidet form
Frem/tilbage
Frem/tilbage tager udgangspunkt i passende "hop"/bevægelse på tallinjen.
Man hopper det passende størrelse hop på tallinjen - undlad så vidt muligt at blande hoppene - hop gerne i positionshop
Eks. (10-hop) hop først 20, skriv tallet. Hop så de sidste 3, skriv tallet
Eks. (maxi-hop) hop til den nærmeste 10 - hopper 3 hen til 30. Hop derefter 10'erne, og hop så den sidste rest 1'ere
Eks. (flexi-hop) hop for langt, hop 20 i stedet for 19. Bak en tilbage. Skriv tallet.
Overskriften i talværkstedet er: Rækkefølge - hvor skal tallet være?
I værkstedet er der forskellige værktøjer som f.eks. (tallinjer) regneormen, linealen, den åbne tallinje; (bevægelse/hop), 10-hop, maxi-hop, flexi-hop.