Jeg viser, hvor meget der er.

Børnene har brug for at få et billede i hovedet af, hvor meget det er, vi snakker om. Fingrene er lige ved hånden, de bruges da også flittigt. 

Vi arbejder med at bygge videre på børnene medfødte talssans, som er, at de uden at tænke sig om ser 3-4 stykker uden at tælle efter. Resten skal der knokles for.

Tiboks 

Vi arbejder med tiboksen på flere måder.

Når vi går efter princippet om at fylde en femmer først, vil barnet altis kunne se, hvor meget, der er i og hvor meget der mangler. Når femmeren er fyldt, lærer barnet, at det er en femmer. I femmer (vi kalder den en pentaboks) lægger vi til og trækker fra. Senere bruger vi hele tiboksen (2*5) efter samme princip. (tenframe)

Når vi bruger principper om at se, om tallet er lige eller ulige, fylder vi boksen fra bunden først. (numicon)

100-plade

100-pladen er 10*10 tomme felter. Nogle gange bruger vi den med tier-stænger og andre gange bruger vi den med tibokse (folderik). 

Taltaxa

Taltaxa er en positionstavle, den er vedlagt i to udgaver, med og uden komma-krogen, som skiller det hele og det delte.  

Positionsbrikker

Brikkerne kan bruges til at skille tallene ad og samle dem igen (strategi skille/samle)

Basekopi enere tiere hundreder

Print på kraftigt papir og find en saks

Folderik

Til at vise antal som areal ved multiplikation

Taltaxa

Taltaxa med komma

Positionsbrikker med komma

Tiboks

100-plade med tiboks

regnehjaelper 1-10000 4

Del siden